Ge-Zwam
Vanuit de innerlijke overtuiging dat we de wereld beter dienen te verzorgen levert Ge-Zwam haar eigen bijdrage door afval te reduceren en lokaal voedsel te produceren.
Bij Ge-Zwam geloven we in lokaal, vers en gezond voedsel wat met respect voor de mens en de aarde is gegroeid.
Dit doen wij door oesterzwammen te kweken op koffiedik. De super verse oesterzwammen worden verkocht aan restaurants in de nabije omgeving. Naast de verse oesterzwammen worden er ook producten gemaakt waar oesterzwammen in verwerkt zijn.
Na het kweken vindt het restant, het substraat, zijn weg terug naar de bodem. Dáár waar het thuis hoort! Hierdoor wordt de kringloop van koffie gesloten en wordt het organisch stofgehalte van de bodem verhoogt. In de natuur gebeurt dit namelijk ook. Zoals een blad van de boom in de herfst ook weer opgenomen wordt in de bodem.
Naast het sluiten van de koffieboon-kringloop vinden we het belangrijk een bijdrage te kunnen leveren aan de transitie van een vlees georiënteerd eetpatroon naar een duurzaam én gezond eetpatroon.
Uiteraard gebeurt dit met een zo’n klein mogelijke ecologische voetafdruk. We streven ernaar om door middel van zonnepanelen een negatieve CO2 te bewerkstelligen.(*)
(*) CO2 negatief = meer CO2 fixeren dan het productieproces produceert)
Yespers
Met Yespers werken we aan een toekomstbestendige voedselketen. Dat doen we met heel lekkere en bijzondere ontbijt & snackproducten. Dat noemen we Nieuwe Natuur. Én lekker en beter voor jou én inclusiever gemaakt (mensen) én duurzamer geproduceerd (planeet).
Ons voedsel moet waardevol worden! Ingrediënt voor ingrediënt maken we grote stappen op het gebied van duurzaam en exclusiviteit. Samen met onze ketenpartners én ook zelf. Zo hebben ze in 2024 de eerste Total Value Fabriek ter wereld mogen realiseren. Total Value gaat over het maximaliseren van waarde voor mensen én de planeet.
De komende jaren werken we met behulp van True Pricing aan het inzichtelijk maken van onze impact. True Pricing stelt ons in staat onze processen verder te verbeteren om nog meer impact te maken. Het biedt ook onze afnemers inzicht in de impact die onze producten maken.